משחקים במחבואים

משחקים במחבואים
משחקים במחבואים

פעם אי שם לא רחוק לפי כמה עשורים בלבד ילדים היו משחקים בחוץ.
היינו מטפסים על עצים, בונים מחנות, רצים ומתרוצצים בשכונה בחופשיות עד שכל האמהות היו צועקות מהחלון שהגיע הזמן לעלות למעלה.
עברו כמה עשורים, והנה כל מה שהורים מבקשים זה “שימו לנו דשא סינטטי”, “רק בלי חול”, “רצפו לנו הכל” וברגע אחד הכל נהיה פלסטי, חם ושטוח כל כך.

האם כך היינו רוצים שילדנו ילמדו? ישחקו?

בחוויה שטוחה? בלי ענין, בלי אתגר? רק לרוץ כל היום ?

ועוד במשחקים שמלאים במוצרים מפלסטיק ?

ושכל זה בקיץ הישראלי הופך לחממה לוהטת וחנוקה?

מה קרה למשחקים החצר שמועדדים דימיום? יצירתיות? שמועדדים המצאות של משחקים חברתיים?

נראה לי שכולנו נסכים שאפשר לעשות זאת גם … אחרת.

ואכן השנה לראשונה הוציא משרד החינוך שני מסמכים חשובים במיוחד. האחד כרטיס מידע בנושא מצעים לחצרות גני הילדים בו הוא מעודד חזרה למצעים טבעיים והשני היה מסמך הנחיות לתכנון של גן המשחקים הטבעי בחצר מוסדות החינוך.

במסגרת תפקידי אני מעצבת ומלווה תוכניות עיצוב במערכת החינוך בהתאמה לתפיסה פדגוגית. אחד הפרויקט שנתבקשתי לטפל בו היה חצר מוזנחת של כ 4 דונם בלב ליבו של בית ספר יסודי. לאחר כמעט שלוש שנים של חיפושים ועשרות אדריכלים שבעיקר רצו לייצר מהשטח משטח ישר הגעתי למשרד של THINK NAUTER של אדריכליות הנוף ג’ולי לוי פלד ויפעת גל שפייזמן וביחד איתם הובלנו ליצירת גן המשחקים הראשון בעיר אילת .

משחקים במחבואים
משחקים במחבואים
משחקים במחבואים

התכנית של גן המשחקים הטבעי התאימה לנו כמו חליפה שנתפרה במיוחד. תכנון הנוף שהציעו האדריכליות התייחס למצב הקיים ולדרכים שבהם ניתן להתמודד עם יצירת שטח שיכיל רבדים שונים בהם ניתן לייצר תנועה ועומק ורב גוניות של שטח מה שהעניק לשטח עומק ותנועה ועניין.

משחקים במחבואים

עשרות משחקים טבעיים שמעודדים פיתוח הסקרנות, משחק מבוסס הדימיון בארץ חלומות, מקומות לזחול, לטפס, ללמוד שיווי משקל, לשבת ולנוח בהנאה או סתם לנסות להשיט חפצים בנחל קיים יוצרו בשטח לצד בתי בובות מעץ וקיר טיפוס ענקי שהוצב בחזית בית הספר הקורא לילדים לבוא ולשחק בו.

משחקים במחבואים
משחקים במחבואים
משחקים במחבואים

ביולוגי עשיר ונפלא הנותן הזדמנות חדשה לילדים להיפגש באופן טבעי עם עולם הטבע ללא תיוון וללא צורך בשום פעולה יזומה.
בנוסף תכנון הגן אפשר לנו לבנות שתי כיתות לימוד חוץ המשמשות את בית הספר המעודד ללמידה חדשנית ואחרת בה חלק מהלימודים מתקיים מחוץ לכותלי הקירות ואף בית הספר.

משחקים במחבואים
משחקים במחבואים

התכנון כולה לווה בתכנון נוף מדויק המותאם לסביבה המדברית בה נבחרו עצים בוגרים רבים כך שישמשו כמקור טבעי לצל,
מטפסים רבים שיתפסו על מבני העץ ויסייעו להפחית את עומס החום, מצע של חול טבעי בארז החול, שילוש בל אבן טבעית כמצע דריכה ובולי עץ וסלעים מקומיים ליצירת שטח מעניין ותלת מימדי.

לפני

משחקים במחבואים

אחרי

משחקים במחבואים

מעבר לשעת חצר ובגלל העניין הגדולה שמעוררת החצר בקרב ההורים ותלמידים החליטה מנהלת בית הספר להוסיף לכל כיתה שעה משחק בחצר פעם בשבוע. שעה שבה רק הם יכולים לצאת ולשחק ולהשתעשע בכל המרחבים החדשים.

צוות בית הספר סיכם במשפט אחד את חוויית החצר החדשה שהוקמה בחלקת המשחק היחידה שיש לו “הגשמתם לנו חלום”.

כיום לאחר שנפתחה החצר מפעיל בית הספר תכנית ייחודית בשיתוף גני הילדים בהם הם מוזמנים לשחק ביחד עם הילדים גדולים בחצר המשחקים, שיעורים מתקיימים בבית הספר ובית ספר מפעיל תכנית המשך לטיפול בצמחיה כחלק מקורס גנן צעיר הפועלת בבית הספר כך שהתלמידים שותפים גם לאחזקת הגן בדיוק כמו שהשתתפו בבחירת האלמנטים שיעוצבו ב”גן הדעת” שלהם.

רונה גניאל

רונה גניאל

מעצבת פנים חברתית

עוד פוסטים