לב בית הספר – חדר המורים

לב בית הספר – חדר המורים

חדר המורים הוא לב בית הספר. זה המקום אליו מגיע הצוות החינוכי לנוח, לדבר לתכנן ולהוביל את תלמידיו להיות אזרחים יצירתיים ומועילים היודעים לא רק להגשים את עצמם אלה גם לכונן חברה טובה יותר בהתאמה למאה ה – 21. בחדר המורים אמורים המורים להפעיל יחדיו את הראש, הלב והיד תוך שהם מתמודדים עם אתגרים חינוכיים בדרכם לחנך את הדור הצעיר.

חדר מורים בית ספר היובל

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: דקלה לוגסי    ליווי והובלה: רונה גניאל  

בתפקידי כמנהלת המחלקה לחינוך ועיצוב סביבתי אני מלווה, מדריכה ומעצבת מערכות חינוך. מתוקף תפקידי אני נפגשת עם מנהלות רבות ומסייעת להם לגבש תוכנית חינוכית ייחודית ולעצב מרחבי למידה פדגוגיים המתאימים לתפיסת עולמם. במהלך השנים האחרונות יצא לי להכיר מקרוב בתי ספר רבים, לשוחח עם מנהלים ומנהלות ולפגוש צוותים חינוכיים רבים. כמעט כולם מדברים על הרצון בשינוי באופן בו נראה הכיתה, חדר המורים ובית הספר, כמעט כולם מדברים הקושי בלפעול שעות בתוך כיתות שלעיתים אין אקוסטיקה, יש הגבלת פתיחה על חלונות, בדרך כלל יש רק נאונים לבנים ובתוך כל האי סביבה הזאת מנסים להרגיע ולעצב את התלמידים. ללא ספק משימה מורכבת.
מסיורים אלו התחזקה אצלי התפיסה כי הסביבה הראשונה, החשובה ביותר, שיש להתחיל איתה במטרה להצעיד את בית הספר לעבר השינוי, היא דווקא אזור המינהלה וחדר המורים. הלב הפועם של בית הספר. שם, בכור ההיתוך הזה בו נפגשים הראש, הלב והיד, שם המקום להשפיע באמצעות עיצוב נכון שיאפשר להביא לידי ביטוי את חזון בית הספר, צורכי הצוות החינוכי וחלומותיו ויסייע להוביל את כולם לעבר הלמידה שכולם כל כך מייחלים אליה המותאמת ללמידה במאה ה – 21.

בית ספר רבין – חדר מורים שכבתי

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: אדר’ איתי אשחר.   ליווי והובלת פרויקט: רונה גניאל             צילום: יואב פלד

זה נשמע פשוט אבל זה לא. גם כשכבר יש רצון וחזון להוביל לשינוי הרבה פעמים אני נתקלת במצבים בהם לא המנהלים ולא הצוותים יודעים לשים את האצבע על מהות השינוי הנדרש וכך יוצא שכמעט תמיד אני שומעת :“אני חייבת להחליף את הריצוף”“את רואה שם למעלה את החור בקיר זה מפריע לי”” אני לא אוהבת את הצבע הזה והזה” ועוד..בתהליך העבודה אותו אני מובילה אל מול המנהלות, אנחנו מניחים בהתחלה לתשתית החדר/ כיתה ומתחילים לשאול שאלות המתייחסות למהות וייחוד בית הספר והצוות החינוכי. מה הסיפור החינוכי?

חדר מורים בית ספר תיכון בגין, אילת

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: אסנת כץ        ליווי והובלת הפרויקט: רונה גניאל         צילום: יואב פלד

מה אופיו של בית הספר? מה מייחד אותו? מי הצוות שלו ואיפה נקודות החוזק? איפה נקודות החולשה? איזה דברים זוהו כמגבשי צוות? מה מרתיע את הצוות?  רק אחרי שעשינו ברור לגבי מי הוא ומהו בית הספר אנחנו ממשיכים לשאלת “מיליון הדולר”.
“אם לא הייתה לכם מגבלה תקציבית איך הייתם רוצים שחדר מורים יראה ולמה?”  בשלב זה אנחנו מתחילים לחלום חלומות ולהסביר לעצמנו מדוע כל פרט חשוב בעיצוב ואיך הוא ישרת את החוויה החינוכית החדשה שאנחנו רוצים ליצור בחדר המורים. איך ומה יגרום לצוות להרגיש נינוח, מגובש, שיש לו זמן להשראה, מקום להירגע, מקום לדבר, מקום לעבוד בצורה שקטה, מקום לסדנא לגזור ולהדביק, אולי סלון קטן?  וכך אנחנו ממשיכים לחלום על הפונקציות הנדרשות וכיצד הם יראו. אנחנו מדברים על הצבעים ועל המרקמים ועל השילובים. התהליך הזה של ברור לוקח בערך 3 מפגשים ותוך כדי אנחנו מייצרים סקיצות וסקיצות וממשיכים להתקדם עד שכל הצוות החינוכי מאשר את התוכנית המוצעת.
במהלך המפגשים הראשונים אנחנו משאירים זמן להשראה… חשוב להראות לצוותים החינוכיים תפיסות חינוכיות חדשות המתקיימות בבתי ספר שונים בארץ ובעולם וכיצד בא לידי ביטוי עיצוב בית הספר. כך אנחנו לומדים כיצד עיצוב משרת את החינוך ואת הצוותים החינוכיים וגם את התלמידים וההורים.

חדר מורים בית ספר תיכון בגין, אילת

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: אסנת כץ       ליווי והובלת הפרויקט: רונה גניאל         צילום: יואב פלד

וכך שלב אחרי שלב אנחנו מובילים את בתי הספר לא רק למיקוד התפיסה החינוכית אלה להתאמת העיצוב כדי שיסייע להם לקדם את החזון.
ברוב המקרים במהלך הביקורים עם המנהלות אני בודקת לא רק את חדר המורים אלה את כל מבואת הכניסה מחדר המנהלת, סגנית, יועצת. איך מתחלקים החדרים? איפה מתקיימות הישיבות? האם יש מקומות רכים לנהל שיחות מורכבות?
מניסיוני חשיבה מחודשת על המרחבים מאפשרת להוביל לעיצוב כולל של חדר המורים וחדרי הסגל המקצועי וליצור שינוי משמעותי עבור הצוות המוביל את בית הספר.

בית ספר ימין הרצוג, ממ”ד, אילת

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: אדר איתי אשחר    ליווי והובלת הפרויקט: רונה גניאל      צילום: יהודה בן יתח

יש מספר דברים שאני לא מתפשרת עליהם בתהליך העיצוב ואלו התשתיות הסביבתיות גם במטרה להפוך את המבנה לבריא יותר אבל גם הם קריטיות לשינוי הפנימי.
אוויר טבעי, אור יום ומבט החוצה אולי אחד הדברים הקריטיים בחדרי מורים. מבט אל החוץ אל הירוק אל החצר, עם חלונות שאפשר לשבת לידם לנוח קצת. השילוב של אויר טבעי ביחד עם מבט נופי מייצרים מידית תחושת נינוחות ורוגע בחדר המורים.
אקוסטיקה. מחויב המציאות במאה ה -21 בחדרי מורים ובכיתות וברמה הכי גבוהה שניתן. חסכון בזה פוגע בכל עיצוב שלא יעשה.
תשתיות מיזוג שקטות וחדשות קריטיות לחיים נוחים בכלל.
חשמל ותאורה על אף היותו החלק היקר בפרויקט חייבים לעשות תכנון חשמל ותאורה מוקפד אשר ישים את כל ההיבטים הטכנולוגיים הנדרשים לחדר מורים במאה ה – 21. מעמדות מחשב נגישות, עמדות USB לטעינה, טלוויזיה חכמה במקום בארקו לצפיה איכותית, רמקולים סמויים ועוד. יש לשים דגש על הסתרת כל התשתיות בתוך הקירות ולהימנע ככל שאפשר מתעלות. ואם אין ברירה וחייב תעלות נסו לעוף איתם ולתת להם מראה מעוצב ולא מיושן.
פינות ישיבה מגוונות מפינות דלפק, לפינות רכות, מעמדות מחשב, לשולחן צף ליד החלון כל המגוון הזה חייב לדעת להתגבש לחדר ישיבות ברגע וחצי כדי לשמש את כל פונקציות חדר המורים.
ואחרון וחביב והכי מרכזי – המטבח… יש לשים דגש על מטבח זמין  ופתוח שלא יוצר צוואר בקבוק של 40 או יותר מורים שבעשר דקות מנסים להכין קפה כדי לנוח כמה דקות…

בית ספר מצפה ים אילת

לב בית הספר – חדר המורים
עיצוב: דקלה לוגסי         ליווי וניהול פרויקט: רונה גניאל

במהלך שמונת השנים האחרונות שיפצתי את רוב חדרי המורים של כלל בתי הספר בעיר אילת. מתהליך זה אנו למדים כי לאחר הטיפול בחדר המורים עולה רמת המוטיבציה של הצוותים החינוכיים להוביל מהלכים פדגוגים חדשניים בבית הספר. הצוותים החינוכיים מדווחים על תחושה ביתית, נעימה ונינוחה בחלל הכי חשוב עבורם מה שמגביר את תחושת השייכות והקשר החברתי בין חברי הסגל ומקל על עבודת המנהל להצעיד את הצוות שלו קדימה לעבר המאה  ה -21. בנוסף חדר המורים והקו העיצוב ממשיכים ומלווים את בית הספר למרחבים נוספים ויוצרים חיבורים בין החדר הזה לחדרים נוספים אחרים.

רונה גניאל

רונה גניאל

מעצבת פנים חברתית

עוד פוסטים